Vistas de página en total

viernes, 2 de diciembre de 2011

Fitxa disseny del projecte final.

Salam Aleicum:
Ja ha començat un mes nou i ja estem en la recta final.
Ja hem preparat i enviat a la carpeta del Debat de casos la fitxa del disseny del projecte que presentarem com última activitat de l'assignatura.

És una atre forma d'assolir un aprenentatge significativo a través de resolució de problemes i fent ús de les TIC.
Jo presentaré un treball universitari sobre interculturalitat on s'ha de fer ús d'una wiki . Fent ús d'aquesta eina suposa aprendre alfabetització digital, cooperar amb els companys construir consens, crear coneixement, comunicar idees.... el que comporta aprendre significativament.

Aquí afegeixo la meva fitxa:

 

FITXA DE DISSENY. Activitat.2.3. Projecte final.


 

Títol de l’activitat
 Quines polítiques públiques i escolars adopten Catalunya i Galícia entorn a la Interculturalitat?


Agents personals
Destinataris: Alumnes universitaris.

Mediador: Professora de la Universitat.

Tecnologia mediadora: Internet, elaboració col·laborativa d’una wiki.







Problema de partença

La realitat multicultural que conviu a l’Estat ha fet que tant a les polítiques escolars i l’escola mateixa redefineixi el seu paper enfront aquesta nova realitat.
Davant aquesta situació, quins programes estem implementant a les escoles?
Quines mesures s’haurien d’adoptar per a orientar l’educació vers la interculturalitat?
Es tracta d’un treball de recerca , per analitzar el paper que té la interculturalitat en les polítiques d’àmbit escolar en Catalunya i comparat amb la d’una altra comunitat com és Galícia.
Es tracta de veure les possibilitats que té la introducció d’una educació intercultural a les escoles.
Estructuració: És un problema mal estructurat que requereix la integració de diversos camps de continguts, i on hi ha diferents  opinions i solucions al tractament del tema.
Complexitat: és un sistema complex amb diferents objectius .
Especificitat de camp: Situat per cas.
Tipus de problema: Problema d’anàlisis de casos on s’ha de identificar actuacions, argumentar les posicions i proposar alternatives.



Manera com es planteja el problema

Degut a l’augment massiu de població immigrant es veu necessària una revisió del model d’escola que tenim i el que hauríem de implementar per donar cabuda a la població immigrant sobre les bases de la igualtat, la no-discriminació i el respecte a la diversitat.

Aquest treball és farà cooperativament sintetitzant les informacions recollides en un wiki.



Context de l’activitat

A través d’un context virtual com és el wiki on es permet als usuaris afegir i editar continguts alhora que permet un diàleg, discussió , debatre amb els participants. L’esperit del wiki és una construcció col·lectiva del coneixement. Aprendre en un wiki és una manera d’aprendre alfabetització tecnològica ,crear continguts en un entorn digital, col·laborar, construir consens crear coneixement i comunicar-lo als altre a través de la xarxa.



Característiques dels aprenents

Cognitives: Son estudiants d’ universitat o ja tenen una titulació Universitària. Els seus coneixements sobre les TIC i el tema a tractar pot variar molt.
Emocionals: i actitudinals: Molt motivats per aprendre sobre el tema i ús del wiki , ja que els hi pot servir en el seu futur.
Físiques: Hi ha molta varietat respecte als seus estudis previs com a l’edat.









Competències específiques a assolir

·         Competència comunicativa: Interpretar  de forma significativa la informació obtinguda ,saber-la interpretar i generar noves idees a partir d’ella per poder comunicar-les. Treballar de forma cooperativa i ser conscient dels propis aprenentatges.
·         Competència del tractament de la informació i competència digital: Domini de les destreses relacionades amb el raonament per organitzar la informació, relacionar-la, analitzar-la i fer deduccions i inferències .Saber optimitzar el wiki per poder utilitzar-lo com a eina en les pràctiques educatives adaptant-les a propòsits col·lectius.
·         Competència d’aprendre a aprendre: Adquirir habilitats per conduir el propi aprenentatge i poder continuar aprenent de forma més eficaç i autònoma. Implica fomentar el pensament creatiu, la curiositat de plantejar-se preguntes, identificar i plantejar la diversitat de respostes possibles a una mateixa situació utilitzant diferents estratègies per afrontar la presa de decisions, racionalment i crítica amb la informació disponible.
·         Competència matemàtica. Poder interpretar gràfics i mapes per posar en pràctica processos de raonament que condueixin a la obtenció de la informació.
·         Competència social i ciutadana: Comprendre la realitat social en que vivim; afrontar la convivència els conflictes, en una societat multicultural, emprat el judici ètic basat en els valors i pràctiques democràtiques.







Continguts

- Utilització del wiki en un treball cooperatiu.
- Definir el context on es situa el treball: arribada d’alumnes immigrants, nombre actual, zones on es situen, característiques...
-Respostes del sistema Educatiu a Catalunya i Galícia davant d’aquesta situació.
- Normatives, plans, pactes que hi ha sobre el tema.
- Com es tracta la diversitat en la legislació educativa a Catalunya.

- Canvis en el sistema educatiu davant l’arribada d’aquests alumnes.
- Quines mesures s’han adoptat per l’aprenentatge de la llengua vehicular a Catalunya.
- Reflexions i anàlisis sobre les mesures posades en marxa.
- Comparació amb les polítiques realitzades a Galícia.



Seqüenciació

Cada alumne emprarà el temps que necessiti per poder realitzar el treball el més fonamentat i detallat possible. La seqüenciació la decideixen els mateixos alumnes.






Fonamentació psicopedagògica

La realització d’aquesta investigació paarteix d’un problema a resoldre a través de la utilització d’un wiki i internet per realitzar un aprenentatge significatiu segons l’enfocament constructivista de l’ensenyament- aprenentatge.
Es parteix d’un problema que és funcional per l’alumne ,perquè els coneixements adquirits ( conceptes, destreses, valors , normes, etc) podran ser utilitzats en altres circumstàncies en que es trobi l’alumne ho exigeixin.
Els alumnes són part activa del seu aprenentatge , són ells qui fa l’esforç d’aprendre. Els alumnes estan motivats i implicats en la tasca. El nou aprenentatge es memoritzarà a partir de la comprensió.
En el nostre cas es treballa en comunitats d’aprenentatge, aprofitant les habilitats de la resta i aporten suport social alhora que hi ha temps pel diàleg, discussions como una manera de construcció del coneixement.
Al final els fa un treball reflexiu sobre el que s’ha après, els processos que se han realitzar durant la realització  del treball.




Procediments i criteris d’avaluació

Avaluació inicial: Tots tenen uns conceptes bàsics sobre el tema que s’han treballat prèviament a la investigació.
Es farà una avaluació formativa: s’anirà comprovant les activitats que es van realitzant i la participació.
Avaluació sumativa. S’avaluarà la realització del treball en el wiki fem èmfasi en els següents punts:
- Diferenciació clara entre les diferents legislacions i recursos.
- Es mantingui un eix transversal entre la relació de l’educació i la interculturalitat.
- S’analitzi i extregui conclusions de la revisió de les polítiques referides al concepte de interculturalitat.
- Estructuració visual de la informació analitzada.
- Llenguatge ben emprat e idees ben expressades.
- Claredat i correcció de la presentació de la informació.


Previsió de temporització

Està previst que el treball es realitzi en un mes i mig. Són els propis estudiants que s’aniran distribuint el temps, segons els  seus continguts a treballar.



Fins aviat!





No hay comentarios:

Publicar un comentario